El consistori obrirà una sala en el Museu de la Festa dedicada a l’exposició i difusió del llegat de l’escultor.
LVA.- L’alcaldessa d’Algemesí i el regidor de cultura en funcions, Marta Trenzano i Pere Blanco, i l’escriptor Vicent Borràs en nom de la família, han signat el conveni de donació i cessió temporal de part del llegat de l’escultor Leonardo Borrás a l’Ajuntament d’Algemesí.
Mitjançant aquest acord la família ha donat quasi un centenar d’obres entre escultures, esbossos, talles, dibuixos i documents perquè formen part de la col·lecció d’un nou espai dedicat a Leonardo Borrás que s’habilitarà en el Museu de la Festa. L’Ajuntament es compromet a difondre aquest llegat a través d’una sèrie d’exposicions que estimulen l’estudi i la investigació per part d’historiadors de l’art a través de convenis amb institucions universitàries.
Pere Blanco ha agraït a la família de Borràs aquesta cessió d’obres com “un exemple més de compromís i generositat de Leonardo Borràs amb Algemesí” i reconeixia que l’escultor va ser “l’origen del cercle artístic d’Algemesí, que va estimular les arts amb les seues classes desinteressades en el Caudal del Pobre o propiciava els tallers de dibuix despertant la flama de l’art en molts joves que després van aconseguir els seus fruits com Esteve Adam, Pellicer Pla o Silvia Castell”.
Per a l’alcaldessa d’Algemesí, Marta Trenzano, amb aquest acord “fem justícia a la memòria de Leonardo Borràs, un artista el treball del qual ha influït en generacions de professionals”.
Vicent Borràs, en representació de la família, ha assegurat que era una preocupació del seu pare el destí de totes aquestes obres, “com una gran part és de temàtica local la millor destinació era el Museu de la Festa”.
A més del llegat immaterial, la col·lecció d’obres donades permet també estudiar els fonaments de l’escultura de Leonardo Borrás. Les primeres obres de joventut mostren l’essència moderna de l’escultura de Rodin i Bourdelle sumant els volums mediterrànis de Clarà o Vicente Beltrán. Progressivament un segell expressionista es filtra amb la influència de l’avantguarda hiperrealista dels setanta i huitanta.
La ciutat d’Algemesí planteja a més un itinerari d’evolució del concepte de monument en la figura de Leonardo, des de la monumentalitat clàssica del Monument a Cabanilles a la comunió conceptual entre la terra i el paisatge en el Monument al Llaurador i en altres obres realitzades amb l’arquitecte Pepe Carrasco, en les quals Leonardo Borràs realitza una aportació decisiva a la història de l’escultura.