Francisco Javier Barberá Ahuir té 51 anys i va començar la seua relació laboral en Caixa Rural d’Algemesí mentre cursava l’últim curs d’Econòmiques a la Universitat de València a través de les pràctiques gestionades per ADEIT (Fundació Universitat-Empresa de la Universitat de València).
Inicialment s’incorporà als serveis d’atenció de caixa en l’Oficina Principal dirigida per Jorge Miquel. Després passà a formar part del Departament de Mitjans de Pagament i Assegurances, baix la responsabilitat de Ricardo Olaso.
A la inauguració de l’oficina del carrer València, junt a Juan Camarasa com a director i Alicia Adam, va exercir el càrrec d’interventor d’aquest centre. Posteriorment va exercir el càrrec de director de l’oficina de Plaça de la Ribera junt a Ignasi Roig i, passat un temps, com a director de l’oficina principal al carrer Nou amb Ana Pelechano.
En octubre de 2014 s’inaugurà l’oficina de la Caixa Rural a Guadassuar, on acudí com a director amb Lucre Peinado. Després de 19 anys d’atenció directa al públic, a l’any 2015 va passar als Serveis Centrals de l’Entitat per ocupar la direcció de Banca de Particulars i de l’Àrea d’Organització, junt a Silvia Galbis, actual directora d’aquest departament.
Des l’any 2017 forma part del Comité de Direcció de l’Entitat, i és, en gener d’enguany, quan assumeix la Direcció General en substitució de l’anterior director, el Sr. Francisco Soler.
LVA.- -Amb quin ànim accedeix al càrrec?
–En juny d’enguany farà 27 anys que treballe en Caixa Rural d’Algemesí, excepte alguns treballs esporàdics d’estiu durant l’època d’estudiant, i les feines al camp en les que he tingut ocasió d’ajudar a mon pare. Des de les pràctiques universitàries fins avui, Caixa Rural ha estat i és l’entorn que em permet créixer tant a nivell laboral com personal, fet que m’il.lusiona per continuar contribuint a desenvolupar el model de banca cooperativa al nostre poble.
-El relleu al capdavant de la direcció comportarà canvis per als clients?
–Els canvis a percebre pels clientes associats a la nova direcció poden vindre, en aquest cas, per la forma d’adequació del servei d’atenció tradicional que els oferim, davant les noves circumstàncies socials, econòmiques i tecnològiques.
En este sentit, Caixa Rural pretén consolidar l’oferiment dels serveis bancaris propis del sector, combinat amb la interrelació amb el client i l’entorn social, fet que suposa un valor afegit i que ens diferència de la resta de la competència.
Llavors, l’Entitat concentrarà els seus esforços en este espai social de vinculació comuna, amb la màxima responsabilitat i integritat, propiciant una relació de confiança sòlida i duradora, a més de contribuir al desenvolupament i l’estabilitat del benestar socioeconòmic en el nostre àmbit d’actuació.
– Quin és el principal repte al qual s’enfronta en el seu nou càrrec?
–Si hi ha alguna cosa constant en les nostres vides és el canvi: tecnològic, sociocultural, polític, regulador, etc. La quantitat i rapidesa en la que es produeixen estos canvis fiquen a prova, en major o menor mesura, la nostra capacitat d’adaptació.
Per una barreja de circumstàncies, estem immersos en un procés de canvi constant amb el conseqüent increment d’incertesa, sent un element clau les persones que participen en la presa de decisions. En eixe sentit em sent afortunat de tindre al costat companys i consellers que uneixen esforços per aconseguir la millora continua necessària que permeta mantenir el nostre projecte cooperatiu.
– Quines són les prioritats més immediates?
– El més important per a qualsevol empresa ha de ser els seus clients i més enllà d’això, l’aportació que la nostra Entitat puga fer al seu entorn social, per tant és fonamental consolidar que la cultura de la corporació estiga enfocada cap aquesta responsabilitat.
Estem en un procés important de relleu generacional de la plantilla, es necessari començar per reforçar la conscienciació de la nostra responsabilitat social corporativa, hem de continuar transmetent els valors de Caixa Rural. El millor indicador per saber si anem ben encaminats és que tant els nostres clients actuals i com potencials comparteixen estos valors, i ens donen el seu vist i plau.
– En quin moment es troba l’entitat?
– Des de fa més d’un segle, primer com a secció de crèdit de la mà de la actual Copal, i temps després com a entitat independent en la figura de Cooperativa Valenciana de Crèdit supervisada pel Banc de Espanya, Caixa Rural d’Algemesí exerceix la seua funció principalment a la localitat d’Algemesí. A més, ens trobem presents a les localitats veïnes d’Albalat de la Ribera des dels anys 90, i a Guadassuar ja fa més de 10 anys.
Som una entitat de proximitat i de caràcter local, preparada per prestar serveis bancaris a més de 27.000 clients, tant en atenció presencial a les nostres oficines com també a distància, fent ús de les últimes tecnologies de gestió bancaria o a través de l’atenció digital d’eCaixa, imprescindible per als clients més joves però també per als no tan joves. En l’actualitat comptem amb més de 13.200 clients que opten per la banca online de Caixa Rural d’Algemesí.
Cal recordar que la nostra Caixa està integrada al Grupo Caja Rural, junt a una trentena d’entitats, del que formen part, entre altres, el Banco Cooperativo Español, Rural Grupo Asegurador i Rural Servicios Informáticos, que ens donen el suport necessari per poder atendre les necessitats dels nostres clients en el seu àmbit domèstic, professional i empresarial. Per a Caixa Rural és fonamental recolzar el desenvolupament del comerç local i del teixit productiu de les localitats, per això col.laborem a les campanyes i accions de promoció dels distints Ajuntaments i Associacions dels municipis als que tenim presència, associacions locals de comerços i empreses com són ACSA i EMPAL en Algemesí, o AGUCOS i Servicoop a Guadassuar.
Tenim la satisfacció d’anar incrementant gradualment els joves que ens trien com a la seua entitat bancària, superant ja els 3.100, o els més de 350 comerços que opten pels nostre servei de Terminal Punt de Venda, així com d’ajudar a més de 1.250 famílies en el finançament de la compra o rehabilitació del seu habitatge, o també facilitar finançament preferent per al sector agrari així com per a projectes de sostenibilitat energètica i mediambiental.
Tot el que fem és possible gràcies als clients que depositen la seua confiança en Caixa Rural d’Algemesí, i en especial, als 7.800 socis de l’Entitat.
Anime als clients que no són socis a fer-se’n i participar més activament en el nostre projecte cooperatiu, i done les gràcies a tots en nom de Caixa Rural per ajudar a fer realitat la visió d’aquesta Entitat.
– Quines són les seues principals pretensions?
-Actualment els serveis bancaris, i també de moltes institucions i organismes públics, tendeixen cap a l’atenció digital a una velocitat vertiginosa, la qual cosa està bé perquè ofereix als usuaris comoditat i flexibilitat horària, ja que des de casa en un «click» poden fer les seues gestions, i d’altra banda a les entitats que la presten els proporciona majors quotes de productivitat. Ara bé, es pot donar la situació que els proveïdors de serveis, en busca de l’anhelada eficiència, apliquen una reducció excessiva, sinó en alguns casos, fins i tot l’eliminació de l’atenció presencial, ocasionant que molts clients o usuaris no siguen capaços d’adaptar-se al canal digital a la mateixa velocitat, quedant exclosos o al marge d’aquests serveis.
Com hem comentat, Caixa Rural d’Algemesí està preparada per oferir la seua atenció pels dos canals, digital i presencial. El que pretenem és profunditzar en el desenvolupament de l’atenció digital. És clar què és el futur, i sobretot els més joves així ho demanden, per això posarem en marxa el Mur Digital. A través d’este accés, els nostres assessors de les oficines podran assistir als clients mitjançant la banca digital, intercanviant informació de forma segura i resolent les consultes i contractacions amb la comoditat i avantatges propis de la plataforma digital. Però a la mateixa vegada, si aquest client vol rebre una atenció presencial, ens té al seu abast en la seua oficina habitual. De la mateixa manera, per a aquells clients que no estan tan còmodes utilitzant els canals on line, poden continuar fent ús dels canals presencials ja que adeqüem el ritme d’atenció presencial segons la demanda dels nostres clients.