Un recorregut inèdit a través d’obres i dibuixos de Leonardo i el seu paper com a mestre de mestres.
Algemesí obri la temporada cultural el divendres 1 de setembre a les 20 hores amb l’exposició Leonardo Borràs. Fragments, apunts i diàlegs, una especial aproximació a la figura de l’escultor que va morir recentment.
L’alcaldessa d’Algemesí, Marta Trenzano, i el regidor de Cultura, Pere Blanco, seran els encarregats d’inaugurar en la Sala d’Exposicions Municipal, situada en el Casino Liberal, aquesta sentida mostra que estableix un diàleg entre les obres de l’autor i el seu entorn familiar i artístic.
L’equip que s’ha fet càrrec d’aquest projecte està format pels professors de la Universitat de València, Enric Olivares i Álex Villar, i el pintor Josep Esteve Adam, els qui han establit un itinerari íntim per la vida i personalitat de Leonardo Borràs a través d’esbossos, xicotetes peces inèdites, intercanvis artístics, anotacions i maquetes de projectes, que ens descobreixen la pròpia evolució del concepte de monument. Es revisen cinc dècades que van des de l’impactant perfil clàssic del Monument a Joan Baptista Cabanilles, fins a la definició de les formes i el buit en l’espai amb el ferro com a material fonamental, en els seus projectes més recents com el Monument al Llaurador o l’Illa del Xúquer, realitzats al costat de l’arquitecte Pepe Carrasco.
Un altre capítol decisiu de l’exposició aborda la figura de Leonardo com a mestre i impulsor d’un cercle artístic vigent en l’actualitat, que es reuneix periòdicament per a realitzar dibuix en estudi o pintura a l’aire lliure. En la secció «artistes dibuixats per artistes» podem veure extraordinaris dibuixos de nu al natural i retrats improvisats de Leonardo Borràs, Esteve Adam, Pellicer Pla, Sílvia Castell, Toni Roig, María José Esteve, Felipe Santamans, entre altres. La mostra aprofundeix en la faceta de Leonardo dibuixant, que descobreix directament el secret d’unes mans inexorablement lligades a un llapis o impregnades en fang per a donar forma a idees i volums. Són molt atractius els dibuixos centrats en la figura de la dona, on desenvolupa l’erotisme inherent al tema del nu i la seua inèrcia a l’expressivitat.
L’última part d’aquest itinerari està formada per una selecció de màscares en terracota que descobreix al Leonardo Borràs més autèntic. Es tracta dels rostres dels seus sers estimats, familiars i amics, que són modelats d’una manera privada, sentida i lliure. En elles estableix un pont entre les fonts originals de l’escultura moderna, Rodin, Bourdelle i Maillol, i l’hiperrealisme escultòric dels setanta.
La mostra, que compta amb la col·laboració dels cellers del Grup Coviñas i Fashion & Art Projects, podrà ser visitada fins al pròxim 15 d’octubre.